onsdag 13 januari 2016

HELLO

Jag ligger hemma och är sjuk. Gör som man brukar: surfar. Fylls av inre frid av att se folk öppna sminkpaket, swatcha röda läppstift, rangordna olika kroppsskrubbar eller micellärt vatten, göra avancerande sminkningar, inverterade eyeliners och syrebehandlingar.

Skönhet är en sådan speciell värld, som såklart i mycket bygger på drömmen om något annat. Ett nytt jag, ett bättre jag. Såklart något som profiterar enormt på dålig självkänsla, patriarkatet bla bla bla, men också ett utrymme för att leka, pyssla, gosa med sig själv. Aja. Detta vet ni såklart. Men så ofta man stöter emot? Allt jag vill är att läsa om Marc Jacobs nya svindyra foundationlinje för att undkomma min politiska depression, och inte utelämnas faktumet att den förmodligen inte görs för mig.

Bild hämtad härifrån


Så kollar man på bilden, kollar på den lite längre, som att den ringar in något. Som att den förkroppsligar typ hela ens känsla som svart kvinna med mellanstort sminkintresse.
Så jag tänker att jag bloggar lite om smink, som en kul grej? Dels för att jag saknat att blogga, ännu mer för att jag saknar att se swatches av läppstift på brun hud, lite recensioner av något glans eller ansiktscreme, kanske en syrlig formulering? För jag har väntat så länge nu på en blogg på svenska om detta så jag tänker att jag gör detta tills det kommer någon (eller hest flera!) ny, bättre som kan ta över :D

Om antirasism, eller att vara en svart eller icke-vit person, ibland och särskilt för somliga kan te sig flummigt, svårfångat, "vi är alla människor", så är det när det kommer till smink extremt praktiskt. Oavsett politisk ideologi vill man ha ett puder som inte får en att se ut som att man hatar sig själv. Och om man som jag gillar att beställa grejer online är det skönt att se exempelvis en highlighter eller ett rouge samplat på en nyans som påminner om ens egen, för att överhuvudtaget kunna uppfatta _hur_ det kommer se ut på en själv, och slippa att shoppa rosa produkter som i ens feja antingen blir transparenta eller idominsalve-vita. Ni vet ju. Så vi testar lite och ser hur det går. Kanske skriver jag någon gång om nån parfym jag älskar. Kanske tröttnar jag efter två inlägg. PUSS.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar